O sdružení

Cílem sdružení je podporovat a rozvíjet činnosti související s řemeslem kamnář.

Důvod vzniku

Učební obor kamnář je jediným tříletým oborem, kdy si řemeslník prochází všemi fázemi přípravy, tedy od návrhu až po samotnou realizaci topidla bez odborného zázemí či pomoci jiných odborníků a profesí jako např. architektů, projektantů VZT, revizních techniků,atd.

Jedná se většinou o soubor činnosti jako např.:

  • Jednání se zákazníky, znalost právních předpisů, tvorba smluv
  • Návrh topidla v kreslícím programu 2D nebo 3D projekci včetně tepelně- technických výpočtů, znalost vhodných materiálů a technologií
  • Výpočet ceny stavby topidla, kalkulace nákladů a režií, objednání materiálů,
  • Práce na počítači
  • Praktická realizace stavby topidla, včetně zvládnutí veškeré logistiky
  • Čištění a údržba, opravy starých a historických topidel, apod.

Navíc toto topidlo se většinou staví v interiérech, kdy jakákoliv nedbalost či nekvalita může mít za následek škody na majetku a i ztráty na lidských životech.

 Dnes staví topidla a zapojuje je na komín každý, kdo si to usmyslí. Tedy kromě kamnářů s živností také kominíci, zedníci, stavební firmy a mnoho dalších, a to bez proškolení, patřičného vzdělání a odborného dozoru. Výsledek je zřejmý ze statistik Hasičského záchranného sboru ČR.

Obsah činnosti Českého kamnářského institutu

Pro zabezpečení kvality a vysoké odborné úrovně činností řemesla kamnář vzniká tato organizace, jako dobrovolné a nezávislé sdružení, aby zajišťovala mimo jiné následující činnosti:

a) Poradenskou a konzultační činnost pro laickou veřejnost ale i řemeslníky v oboru činnosti- kamnář.

b) Vypracovávání stanovisek k novým materiálům a technologiím v kamnařině při ochraně životního prostředí

c) Zajištění spolupráce se živnostenskými úřady při řešení sporných a nekvalitních realizací staveb topidel

d) Spolupráce při tvorbě legislativy, ČSN a studijních materiálů kamnář

e) vypracovávání odborných stanovisek pro potřeby ministerstva a státní správy

f) Organizování a vydávání odborné literatury, organizování školení, vzdělávacích a rekvalifikačních kurzů, atd.

g) Spolupráce při výzkumu a vývoji nových technologií a produktů